Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ál/Arc (Face/Off) -1997-

2009.12.31

Mesterségem címere: Ami a tiéd


Egy kis közhellyel élve, aki látta a filmet tudja miért mondom ezt: ez minden idők egyik legjobb akciófilmje, ezzel a megállapítással pedig közel sem vagyok egyedül, aki csak kicsit is ismeri az akciófilmek világát, az tudja, hogy ez kihagyhatatlan műalkotás.
John Woo összeszedte minden tudását, és etalont tett le az asztalra. Az ázsiai mozikból is emelt át nem egy dolgot, a Rés a pajzson után pedig valami még színvonalasabbat sikerült megrendeznie. Az előbb említett filmből "átemelte" az Ál/Arccba is John Travolta-t, és mellé kapott egy másik nagyágyút is, Nicholas Cage személyében.
Kép A történet központjában egy családapa (nyomozó) áll, akinek egy bérgyilkos elvette a kisfiát. Ezután az FBI ügynöknek életcéljává válik, hogy elkapja a hírhedt maffiavezért, évekig üldözi, míg végül csak elkapja, a bonyodalom azonban csak ezután kezdődik, mivel egy óriási méretű "terrortámadás" megakadályozása érdekében Archer különleges ügynök, egy hasonlóan különleges megbízást kap, hogy vegye át az általa nüansznyira ismert bűnöző helyét a börtönben és derítse ki hol van bomba, mely több millió embert ölne meg szempillantás alatt. Ekkor jön az "arccsere", melyről a film a nevét kapta, és tovább tekeredik a történet, többet nem árulnék el belőle, mert hogy ismételjem magam, ezt látni kell!
A színészek brillíroznak, láthatóan élvezték, hogy egy akciófilmben is próbára van téve a színészi vénájuk, több különböző szerepben egyszerre kellett helytállniuk, ami teljes mértékben sikerült nekik. Játékuk vérfagyasztóan erős, és átható akárhányszor is nézzük a filmet. A mellékszereplőket is csak dicséret illeti, a feleség szerepben Joan Allen, Sasha, azaz Castor Troy fő gonosz egykori szeretője szerepében pedig Gina Gershon volt meggyőző, utóbbi még gyönyörű is. A vágások szintén nagyszerűek, a fényképezés pedig zseniális, a stáb profizmusa megkérdőjelezhetetlen. 
És, ami ezek mellett valóban korszakalkotóvá és hivatkozási alappá teszi, az Woo mester hihetetlen megoldásai. Jó és rossz ábrázolása úgy ahogy más nem tudja. Az akciók látványosak, egyediek, olyanok, amikről egyből felismerhető a kínai rendező keze munkája. (Akinek beugrik néha a Tökéletes célpont lassításai, és főszereplők egymással háttal állítása, majd támadása, az nem véletlen, vagy akár az A fegyverek istene is ismerős lehet, bizony Woonak sajátos a látásmódja és messziről kiszúrható.)
Kép Az akciók pörgősek, és annak ellenére feszített tempójúak, hogy lassítások tarkítják, melyek iszonyatosan feelingesek. A lövöldözések, ugrálások, verekedések, motorcsónakos üldözés, helikopterek röpködése, börtönből való menekülés és még sok minden, amit kapunk... persze mindet olyan szinten megkomponálva, mint egy szenzációs filharmónia koncert.
Csak, hogy 2 jelenetet kiemeljek a kedvenceim közül:
1. Cage-ékre törnek a kommandósok a villában, és amikor elkezdődik a "nagy csata" Woo belassít, az Oscar-díjas színész félrelöki a gyereket a golyók útjából, majd az anyukája feltesz neki egy fülhallgatót, melyen megszólal egy lágy és érzelmes klasszikus (Somewere over the rainbow), ami ezután végigkíséri, és elnyomja a fegyverek ropogását, és a gyilkolások mintha a dallamot követnék úgy suhannak egyre előrébb.
2. Még egy pár másodperces eseményt emelnék ki: a végső összecsapás közben Travolta és Cage karaktere ütközés közben kirepülnek a part felé a motorcsónakból, na az ahogy ők a levegőben kapálóznak és Woo által lassított módon suhannak/úsznak a levegőben, több kameraállásban is megcsodálhatóan az több mint művészet, és elismerten a világ egyik legmesteribb képsorai között említendő.
Kép Persze kapunk még a későbbi Mission Impossible 2 rendezőtől galambokat, melyek védjegyei a direktornak, aztán van itt Travolta, mint Jézus, kis csaj, aki nem találja önmagát, összekovácsolódó család és testvéri szeretet gengszter módra, mindezeket drámai párbeszédek és érzelmek hatják át, ami a forgatókönyv sokszínűségét dicséri. A látvány és hatásos érzelmi löketek mellett, a már valamilyen szinten említett zenék és dallamok szenzációsak, a film fő témája bármikor felismerhető és jellegzetes és ez, valamint minden zörej, lövés, robbanás briliáns hangon jelenik meg, a hangeffektus vágásáért egyébként még egy Oscar jelölés is befigyelt a készítők számára, joggal.

 


Nem szaporítva tovább a szót, az Ál/Arc abba az elit kategóriába tartozik, melyben olyan filmek csücsülnek a trónon, mint a Terminátor 2 és a Die Hardok...bizony ez egy tökéletes akciófilm, mely hivatkozási alappá vált.

Értékelés: 10/ 10 pont

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

A Legjobb

(RemKat, 2011.07.04 18:58)

Tetszik, amit írtál a filmről, nekem is ezek miatt tetszik a film, amiket említesz. Nálam is nagy kedvenc, ahogy a T2 és a Die Hard filmek is. :)

(Nem kacsolódik a filmhez: Most kezdek ismerkedni az oldallal. Nagyon klassz, tetszik, ahogy csoportosítottad a filmeket. Olvasom, olvasgatom a kritikáidat is, és amint azt megígértem a fórumon, ha lesz ötletem, megírom.)

Re: A Legjobb

(Boka Gábor, 2011.07.06 12:48)

Oksa, szeretettel várom.

Egyetértek!

(Kapusi Tamás, 2011.06.30 01:05)

Egyetértek a film értékelésével. Egy remekül felépített akciómozi. Bár az alapötlet elképesztő, mégis a forgatókönyvnek, a rendezésnek, és a színészeknek hála végig izgalmas marad a film. A mai napig az egyik kedvenc akófilmem.

Face/Off

(8éves, 2010.03.28 19:54)

A kedvenc akció filmem:D
Travolta hozza a tőle megszokot gonosz karaktert,zseniális..
Cage játéka meglepett mivel neki is jól ál Castor Troy karaktere,de ő inkább a jó fiut tudta hitelesebben megformálni..
Nagyszerü párost alkottak,feledhetetlen alkotás az akció müfajban..200%:D